Wij werken met een helder en logisch plan van aanpak, volledig afgestemd op de stappen die u doorloopt tijdens het gehele hypotheektraject, van verkenning tot verhuizing.

 

1. Gratis financiële verkenning

Het vrijblijvende kennismakingsgesprek vindt plaats bij u thuis of op ons kantoor, op een tijd die u schikt. En omdat wij geloven dat je pas een persoonlijk advies kunt geven als je elkaar ontmoet hebt, is deze kennismaking geheel gratis! Tijdens het gesprek vraagt de adviseur hoe uw leven eruit ziet, wat u belangrijk vindt en wat uw plannen voor de toekomst zijn. We vertellen u wie wij zijn, hoe wij werken (zie ook tarieven & voorwaarden) en vooral: wat wij voor u kunnen betekenen. Op basis van uw inkomensgegevens maakt de adviseur een maximale hypotheekberekening en ontvangt u een indicatie van de maandlasten. Op basis van het kennismakingsgesprek besluit u of u met ons verder wilt. Na het gesprek met de adviseur ontvangt u een overzicht van wat wij voor u kunnen doen en wat de advies- en bemiddelingskosten zijn. Pas na uw akkoord gaan we aan de slag. Zo weet u precies waar u aan toe bent!

 

2. Woning zoeken

Deze fase bestaat vooral uit uw zoektocht naar een woning, desgewenst brengen we u in contact met een voorgeselecteerde makelaar uit ons netwerk. We maken een concept hypotheekberekening zodra u uw woning hebt gevonden. Als onafhankelijk specialist kunnen we kiezen uit meer dan 30 aanbieders. We staan u bij met tips voor het onderhandelen en u ontvangt een op maat gemaakte checklist met te verzamelen gegevens ter voorbereiding op het adviesgesprek.

 

3. Hypotheek adviesgesprek

U hebt uw droomwoning gevonden, samen selecteren we nu de beste hypotheek. We nemen de koopovereenkomst door opdat u ook echt de verschillende onderdelen van de hypotheek met kennis kunt beoordelen; van financieel voorbehoud, bankgarantie tot leveringsdatum. We informeren u over de verschillende hypotheekconstructies. Mocht er sprake zijn van het oversluiten van uw lopende hypotheek, dan is het belangrijk dat u tijdig een aflosnota opvraagt bij de huidige hypotheekverstrekker in verband met een opzegtermijn. We vergelijken de rente en doorlooptijden van meer dan 30 hypotheekverstrekkers en adviseren u over voorwaarden die in uw situatie van belang zijn. We helpen u bij het maken van de juiste keuze. Aan de hand van gedetailleerde scenario berekeningen laten we u exact zien wat uw nieuwe netto en bruto maandlasten zijn. We bespreken met u de risico’s (o.a. overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid) en laten zien wat de best passende oplossingen zijn. Tot slot ontvangt u van ons een financieel overzicht op basis waarvan u een weloverwogen keuze kunt maken welk hypotheekvoorstel u het meest aantrekkelijk vindt. Nadat u uw keuze hebt gemaakt, vragen we de hypotheekofferte (het renteaanbod) voor u aan.

 

4. Taxatie, bankgarantie of bouwtechnische keuring

Indien een taxatie noodzakelijk is, dan kunnen wij die voor u aanvragen. Vaak hebben we de taxatie voorafgaand aan het adviesgesprek al voor u aangevraagd. Tevens is het raadzaam om een bouwtechnische keuring te laten verrichten. Waar een taxatierapport met name de marktwaarde beoordeelt, wordt er bij een bouwtechnische keuring (BTK) berekend wat er aan directe en lange termijn herstelkosten te verwachten is. Indien gewenst helpen wij ook bij het stellen van de bankgarantie binnen de gestelde termijn.

 

5. Definitieve hypotheekofferte

Bij aankoop van een woning is het belangrijk dat de termijn van uw financieringsvoorbehoud pas verloopt nadat u het definitieve akkoord van de hypotheekverstrekker hebt ontvangen. Zodra alle stukken door de hypotheekverstrekker positief beoordeeld zijn, ontvangt u de definitieve hypotheekofferte. De definitieve offerte is beperkt geldig en bindend voor de hypotheekverstrekker binnen de aangegeven termijn. Binnen deze termijn moet de hypotheekakte bij de notaris ondertekend zijn. Wij bespreken deze offerte bij ons op kantoor en nemen dan ook het finale Persoonlijk Hypotheekadvies rapport met u door. De getekende offerte wordt naar de geldverstrekker gestuurd, waarna alle stukken naar de notaris worden verzonden.

6. Notaris

De hypotheekverstrekker maakt het geld op verzoek van de notaris over naar de derdengeldenrekening van de notaris. U krijgt van de notaris een nota van afrekening (NVA) waarin
de gehele financiële afwikkeling is opgenomen, inclusief het eventueel te betalen bedrag aan eigen middelen. Uiteraard controleren wij deze NVA voor u. Na akkoord kunt u eventueel het bedrag aan eigen middelen overmaken naar de notaris. Als u een verbouwing meegefinanciërd hebt zal de hypotheekverstrekker hiervoor gewoonlijk een bouwdepot openen. U ontvangt van de hypotheekverstrekker instructies over het gebruik hiervan. Tot slot tekent u bij de notaris de akte(s) en is de financiering (en aankoop) geregeld! Uiteraard kunnen wij u verder helpen met het regelen van uw woonhuis-, inboedel- en overige verzekeringen.

 

7. Financiële nazorg

Omdat wij vinden dat onze dienstverlening niet stopt nadat u de sleutel ontvangen hebt, houden wij ook tijdens de looptijd van uw hypotheek een oogje in het zeil. Wij actualiseren dagelijks alle veranderingen in de markt, waaronder rentes, premies en voorwaarden.

Hypotheek
berekenen